Istnieje kilka stwierdzonych etapów żałoby, przez które wszyscy w jej obliczu przechodzimy. Ponieważ jednak radzimy sobie z przejawami żalu w różny sposób, podczas żałoby możesz doświadczyć wszystkich, lub tylko niektórych etapów.

Początkowa reakcja na żałobę często przybiera formę szoku lub niedowierzania, nawet jeśli utrata nie jest nagła lub nieoczekiwana. Zdarza się, że następuje negacja, jeśli rzeczywistość straty jest trudna do zaakceptowania. Wiele osób może czuć gniew z powodu straty, która może wydawać się niesprawiedliwa i przedwczesna. Często pojawia się poczucie winy, ponieważ osoby po stracie zastanawiają się i wyobrażają sobie, że być może było coś, co mogliby zrobić lepiej, aby uniknąć nieszczęścia. Uczucie strachu, smutku i samotności, które są normalnymi reakcjami, mogą przerodzić się w depresję, jako że trudno jest złagodzić ból spowodowany utratą.

Następnie występować mogą objawy, takie jak bezsenność, słaby nastrój, drażliwość, brak motywacji, wycofanie społeczne, zmiany apetytu i bóle fizyczne. W końcowej fazie żałoby osiągany jest stan akceptacji. Dochodzi do tego w punkcie, w którym jesteśmy w stanie zaakceptować to, co się wydarzyło, ból spowodowany utratą jest do możliwy do opanowania i czujemy, że jesteśmy w stanie iść dalej przez życie.

Zrób pierwszy krok w kierunku poradzenia sobie z żałobą lub stratą

Jeśli potrzebujesz pomocy w poradzeniu sobie z żałobą lub stratą, skontaktuj się z nami, aby umówić się na spotkanie z terapeutą lub psychologiem w naszej klinice w Londynie.