Twój psychoterapeuta pomoże zapewnić bezpieczną, przyjazną przestrzeń, w której nauczysz się konkretnych strategii radzenia sobie z intensywnymi objawami fizycznymi wywołanymi zespołem stresu pourazowego. Twój terapeuta pomoże Ci również zrozumieć pewne czynniki, które występują często poza samym urazem, ale mogą znacznie przyczyniać się do utrzymujących się objawów. Dowiesz się, jak sobie z nimi poradzić, a podejście, które łączy różne techniki psychoterapeutyczne pomoże Ci odbudować pewność siebie i poczuć większą kontrolę nad swoim życiem.

Psychoterapie i poradnictwo dotyczące zespołu stresu pourazowego:

Oto niektóre z popularnych technik poradnictwa i psychoterapii stosowanych do przezwyciężenia zespołu stresu pourazowego:

Psychoterapia integratywna

Psychoterapia integratywna jest indywidualnie dopasowanym rodzajem terapii, która łączy elementy z szerokiego spektrum podejść do psychoterapii. Twój terapeuta weźmie pod uwagę naturę twojej traumy i twój styl osobowości, aby przygotować leczenie, które najlepiej odpowiada Twoim unikalnym potrzebom. Może ono również zawierać elementy, które pomogą w rozwiązaniu innych problemów, które mogą przyczyniać się do objawów PTSD, takich jak lęk, depresja, fobie i zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne.

Terapia poznawczo-behawioralna (CBT)

Terapia poznawczo-behawioralna może być bardzo przydatna w zrozumieniu wzorców myślowych i eliminowaniu tych, które są nieprzydatne lub szkodliwe, i przyczyniają się do nasilania objawów.

Często ludzie, którzy przeżyli traumatyczne wydarzenie, obwiniają się za rzeczy, na które nie mieli wpływu. CBT może pomóc Ci zrozumieć, dlaczego wydarzenie nie było Twoją winą, i pokaże jak zmienić sposób myślenia o tym, co się stało. Dowiedz się więcej o poznawczej terapii behawioralnej w KlearMinds.

Terapia CBT pomaga osobom cierpiącym na PTSD odzyskać kontrolę nad swoim strachem i pomóc im pogodzić się z tym, co się wydarzyło. Nauczysz się, jak zamieniać wszelkie niepotrzebne myśli na bardziej realistyczne, a tym samym rozwiniesz umiejętność radzenia sobie lepiej, gdy pojawi się wyzwalacz. Dowiesz się także, jak złagodzić wszelkie uczucia związane z traumą, takie jak poczucie winy, strach lub gniew.

Terapia odwrażliwiania za pomocą ruchu gałek ocznych (EMDR)

EMDR stosuje szereg poziomych ruchów gałek ocznych, które pomagają zmniejszyć objawy PTSD. Takie podejście może pomóc ludziom skuteczniej przetwarzać retrospekcje i wspomnienia oraz zmniejszać ich wpływ.

EMDR może pomóc zmienić sposób, w jaki reagujesz na wspomnienia tego, co Ci się przydarzyło. Podczas rozmowy o traumatycznych chwilach możesz zostać poproszony o skupienie się na bodźcach, takich jak stukanie ręką, dźwięki lub ruchy oczu. Dowody potwierdzają, że takie podejście pomaga zmienić sposób reakcji na wspomnienia w miarę upływu czasu.