Stan lękowy jest całkowicie normalnym uczuciem, którego wszyscy doświadczamy od czasu do czasu. Jest to naturalny wewnętrzny system alarmowy „walki lub ucieczki” organizmu, który ostrzega nas przed niebezpieczeństwem, które wprowadza nas w stan lęku lub strachu w reakcji na określone zagrożenie, sytuację lub zdarzenie. Zdrowy poziom lęku może być dobrą rzeczą, ponieważ pomaga zachować czujność i koncentrację, motywuje do rozwiązywania problemów i zachęca do działania.

Podczas gdy normalne jest odczuwanie niepokoju, gdy mamy do czynienia z trudną i stresującą sytuacją, taką jak egzamin, rozmowa kwalifikacyjna, to problemem może już być gdy niepokój aktywuje się podczas normalnych codziennych sytuacji. Jeśli doświadczasz przytłaczających zmartwień lub lęków – podstawnie lub nie – które uniemożliwiają ci pełne życie, możesz cierpieć na zaburzenia lękowe.

Istnieje 5 najczęściej diagnozowanych zaburzeń lękowych:

  • Lęk uogólniony – Przewlekły lęk, przesadne zmartwienie i strach, nawet gdy przyczyna jest niewielka lub niezauważalna
  • Lęk napadowy – nieprzewidywalne i powtarzające się okresy silnego strachu, często z objawami fizycznymi, takimi jak ból w klatce piersiowej, nieregularne bicie serca, duszności lub bóle brzucha.
  • Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne – nawracające niechciane myśli (obsesje) i / lub zachowania (kompulsje), które często występują wielokrotnie, ale ich zanik zapewnia jedynie tymczasową ulgę.
  • Fobie – Przytłaczający strach przed czymś, co prawdopodobnie nie jest niebezpieczne, który może być wywołany przez niektóre przedmioty lub sytuacje.
  • Zespół stresu pourazowego – silne uczucie lęku, które rozwija się po ekspozycji na urazowe zdarzenie, w obliczu poważnego fizycznego zagrożenia lub faktycznej doświadczonej szkody.